Arborele Vietii - Terapii Remedii Dezvoltare Personala

Bine ati venit !

Aici discutam despre cum sa fim mai sanatosi , mai voiosi :) mai plini de viata, pe care cu totii vrem sa ne-o traim din plin,despre cum sa facem fata unor situatii de viata, fie ca e vorba de o frustrare, o afectiune, stres, intrebari fara raspuns, despre cum sa ne dezvoltam si sa ne descoperim eul, despre ce descoperiri noi s-au mai facut si felul in care acestea ne ajuta sa fim NOI, autentici, originali si nu numai.

CRACIUN CU INGERI


Interviu cu parintele DANIEL BENGA, prof. prodecan la Facultatea de Teologie Ortodoxa din Bucuresti


"Sfantul Craciun este prilejul sa ne intoarcem la farmecul uitat al copilariei si la stralucirea ingerilor"

- Suntem in prag de Craciun si Pamantul e cotropit de ingeri! Au iesit din rugaciuni, din biserici, din carti, iar oamenii ii vad aievea, umpland vazduhul de lumina si cantece... Parinte, ne confruntam cu o moda a ingerilor in lumea de azi sau e semnul benefic al intoarcerii spre credinta?
- Intoarcerea la credinta cuprinde si credinta in ingeri. Nu cred ca e vorba doar de o moda. O credinta
autentica, in special credinta crestina, pe care noi o marturisim, presupune existenta ingerilor. Sfanta Scriptura e plina de ingeri. Sunt sute de locuri in care ingerii sunt amintiti, incepand din Paradis, de la Geneza, si pana la cetatea Noului Ierusalim, din Apocalipsa. Din prima si pana in ultima carte a Bibliei, prezenta angelica insoteste neincetat viata crestina. Prin ingeri, Dumnezeu lucreaza neincetat in istoria omenirii. De aceea, cred ca este fundamental ca noi sa ne redescoperim alianta cu ingerii.
- Si totusi, lumea nu crede doar in ingerii biblici, ci si in cei prezenti pe pamant, printre oameni: ingerii pazitori. Intr-o ancheta realizata in SUA, 77% dintre americani au spus ca ei cred in existenta reala a ingerilor, iar 45% ca au avut chiar intalniri cu ingeri. Si revista noastra a gazduit un concurs - "Povesti adevarate cu ingeri" - unde multi cititori au povestit experiente despre intalniri nemijlocite cu ingerii, mai ales in momentele dramatice ale vietii. Cum explicati?
- Prezenta angelica nu poate fi contestata, desi nu exista criterii dupa care se poate testa. Cum stim ca am vazut, cu adevarat, un inger? Ca preot, din experientele pe care le am la spovedanie, nu am gasit nici un credincios, cel putin din biserica mea, care sa-mi spuna ca s-a intalnit cu un inger. Am avut, ce-i drept, si cateva marturisiri ale unor oameni care mi-au spus ca au simtit o "prezenta". Li s-a intamplat in momente cheie ale vietii lor. Ei nu au putut-o identifica, dar era clar un inger. Ingerii i-au salvat din accidente grave, din care nu pot intelege nici azi cum au scapat vii. Insa numarul celor care au simtit apropierea ingerilor este mic, dupa stiinta mea. De aceea, desi relatarile si statisticile par optimiste, n-as spune ca azi Pamantul e "cotropit" de ingeri...
- Dupa primele relatari biblice despre ei, cand au fost cel mai bine cinstiti ingerii?
- Ingerii sunt prezente ale Puterilor nevazute ce s-au manifestat in toate culturile si religiile lumii, nu numai la crestini. La noi, cultul ingerilor a crescut odata cu cultul sfintilor. In primele veacuri crestine nu avem atestari prea multe despre venerarea lor. Dar apoi, in Antichitatea tarzie si in Evul Mediu, se dezvolta o adevarata evlavie a ingerilor: le sunt dedicate sarbatori, sunt introdusi in randuiala Liturghiei, li se inchina rugaciuni. In Evul Mediu, cultul ingerilor a fost cel mai prolific. Odata cu Renasterea si Reforma, viziunea transcendenta asupra lumii este distrusa: pentru cei mai multi dintre oameni, lumea se termina pe Pamant. De atunci si pana azi, credinta in prezenta si in realitatea ingerilor nu mai are puterea pe care o avea inainte.
- Pot fi ingerii definiti?
- Ingerul este o fiinta netrupeasca, dar care are o realitate personala care se manifesta. Ingerul are vointa, ratiune, are puterea de a iubi si de a intra in contact si de a dialoga cu omul. Ingerii au fost creati de Dumnezeu inainte de Facerea Lumii, si anume, la Facerea Lumii nevazute, care este lumea tuturor vazutelor si nevazutelor - cum o numim in Crez. Au fost creati numai atunci si toti deodata - o infinitate de ingeri, "miriade si miriade", spune Biblia. Cum ingerii sunt fiinte dialogice si personale, putem intra in contact cu ei, dar nu-i putem vedea aievea, in sens material. Un om pneumatizat, adica un om care are o mare sensibilitate duhovniceasca, poate vedea ingeri. Dar ii vede mai mult cu ochii mintii si nu ca o realitate fizica. Ingerii sunt lumea intermediara dintre noi si Dumnezeu. Am sa va povestesc o intamplare. Acum mai bine de 20 de ani, in satul bunicilor mei, a venit un preot foarte batran. Preotul acela nu era calugar, dar traia de mult celib. Si vazand parintele ca lumea nu prea se inghesuie la Sfanta Liturghie, nu s-a apucat sa-i ameninte ca-i mananca iadul, ci le-a spus asa: "Daca nu veniti la biserica, voi pierdeti, nu eu. Pierdeti pentru ca nu va alaturati ingerilor. Eu, cand ies cu sfanta Evanghelie la Liturghie, sunt impreuna cu ingerii!". Si asa este, caci exista o rugaciune speciala pe care preotul o rosteste la Liturghie, si prin rugaciunea asta ingerii coboara in biserica impreuna cu oamenii si il slavesc pe Dumnezeu.

Un izvor de iubire
- Nevoia de ingeri acopera si o stare psihologica - necazurile, singuratatea, fricile noastre?
- Daca esti alaturi de ingeri, te simti mai in siguranta si iti e mai bine. Credinta in ingeri iti da starea asta, iar dorinta omului de a fi ocrotit este evidenta, fiecare avem nevoie de iubire si ocrotire. Andrei Plesu spune asa de frumos: "Daca crezi in ingeri si stii ca ei sunt langa tine, ai o mare sansa. Atunci cand te vei simti incoltit de necazuri, singuratate si teama, vei sti ca exista cineva care inca te mai iubeste. Si acesta e ingerul tau". Caci ingerul pe care noi il primim de la Dumnezeu, ingerul nostru pazitor, ne iubeste neincetat si neconditionat. Telul lui e sa ne duca pe calea mantuirii, mai aproape de Dumnezeu. Si totusi, trebuie stiut ca nu intotdeauna ingerul nostru sta si ne scapa de necazuri. Uneori ne lasa cu ele, ne lasa ca sa ne intoarcem la Dumnezeu. Atunci protectia angelica se suspenda. Dar acela care e alaturi de ingeri, se afla intr-o stare de bine cu totul aparte. Ne trebuie, insa, si o sensibilitate mai mare ca sa simtim prezenta lor. Noi, chiar in biserica si in viata noastra nu mai constientizam prezenta ingerilor. Foarte putini dintre noi mai stam seara, inainte de culcare, sa vorbim cu ingerul nostru, asa cum vorbim cu un prieten. Or, miracolul care ni se poate intampla si pe langa care trecem prea adesea - este prietenia cu ingerul nostru. Noi pe Pamant avem multi prieteni, dar poate ca prieteniile noastre nu-s intotdeauna adevarate. Ingerul ne va fi prieten devotat totdeauna. El ne iubeste neconditionat. Si ce prieten sa ai mai bun decat ingerul? Tot asa cum prieten devotat ne este Iisus Hristos. Caci El S-a jertfit pe Cruce pentru noi. Nici nu stim cat pierdem, tradand ingerii! Pentru ca ingerii sunt transmitatori ai energiilor divine pe Pamant. Puterea dumnezeirii este o energie, in Univers exista o energie suprema si nelimitata, infinita si necreata - energia dumnezeiasca. A spus-o demult Sf. Grigorie Palama. Prin intermediul ingerilor, aceste energii radiaza de la Tronul dumnezeirii spre Lume, sustinand-o. De aceea stau ingerii in jurul Tronului lui Dumnezeu.
- Cate nume de ingeri sunt cunoscute, parinte?
- Numai trei. Le stim din Biblie: arhanghelii Rafael, Mihail si Gavriil.
- De ce asa de putine, desi ingerii sunt fara de numar?
- E o taina mare, pe care Dumnezeu a vrut sa o lase asa. Lumea ingerilor n-o poate patrunde oricine. Ea nu poate fi nici definita si nici numita pana la capat.

Heruvimii cei cu ochi multi si Serafimii cei cu sase aripi

- Cine a creat acest "tipar" al ingerilor care poarta aripi?
- Noi, oamenii. N-avem alta posibilitate de a-i reprezenta pe ingeri decat inaripati. Aripile ingeresti apar inca de la crearea ingerilor. Caci ingerii stau in jurul Tronului Ceresc si fac parte din Lumea nevazuta. Asta inseamna ca Ingerii sunt suspendati, plutesc undeva deasupra Universului material. Dar despre aripile ingerilor ne vorbesc si viziunile din Vechiul Testament. Iata faimoasa viziune a prorocului Iezechiel, cel care a fost rapit in duh de Dumnezeu si a avut o vedenie: "Un nor mare si un val de foc, care raspandea in toate partile raze stralucitoare; iar in mijlocul focului stralucea ca un metal in vapaie. Si in mijloc am vazut ceva ca patru fiare, a caror infatisare semana cu chipul omenesc. Fiecare din ele avea patru fete si fiecare din ele avea patru aripi". Si prorocul mai spune: "Fetele lor si aripile lor erau despartite in partea de sus, si, la fiecare, doua din aripi erau intinse, iar doua le acopereau trupul." Fapturile din viziunea lui Iezechiel sunt ingeri. Si tot Iezechiel ni-L infatiseaza pe Dumnezeu inconjurat de ingeri. De aici s-a nascut o icoana ortodoxa foarte puternica: "Mantuitorul in mijlocul puterilor ingeresti". Ea ni-L arata pe Dumnezeu intrupat sub chipul Mantuitorului, stand pe un tron, iar in jurul Lui este vedenia unei roti cu ingeri. Toti ingerii au aripi in aceasta icoana. Caci asa sunt ei descrisi inca de la inceputul Vechiului Testament: ca fiinte cu aripi. Asa a aparut toata iconografia ingerilor. Heruvimii, de pilda, care sunt foarte apropiati Tronului Ceresc, sunt reprezentati cu ochi multi. "Heruvimii cei cu ochi multi si Serafimii cei cu cate sase aripi" - zicem noi. Serafimii - cu doua aripi isi acopera fetele, cu doua picioarele, si cu doua zboara, cantand in Ceruri: "Sfant, sfant, sfant, Domnul Savaot". Aceasta e Cantarea ingerilor, pe care o cantam si noi la Sfanta Liturghie.

- Cine a stabilit ierarhiile ingeresti, cum a aparut ideea lor?

- Sfanta Scriptura este plina de ingeri, cum va spuneam. Inca din primele veacuri crestine, primii Parinti au inteles ca sunt mai multe categorii de ingeri in Sfanta Scriptura. Apoi, in veacul al V-lea, un mare Parinte al Bisericii, Dionisie Pseudo-Areopagitul, a scris o carte celebra, numita "Despre ierarhia cereasca". El este cea mai mare autoritate in materie de angelologie crestina. Dionisie a sistematizat prima oara cetele ingeresti, fixandu-le un numar de 9. Cele 9 cete au fost impartite in 3 ordine (sau triade), fiecare cu un rost aparte. In prima triada stau cetele ingeresti ale Heruvimilor, Serafimilor si Tronurilor. Ingerii din aceste trei cete sunt asezati in cea mai inalta apropiere a Tronului lui Dumnezeu, se impartasesc cel mai intens din lumina Lui si, ca niste vehicule stravezii de lumina, o transmit si celorlalti ingeri ce-s mai jos decat ei. In al doilea ordin stau cetele ingeresti ale Stapaniilor, Domniilor si Puterilor. Pe cand cetele Arhanghelilor, Ingerilor si Incepatoriilor - cele mai de jos pe scara ingereasca - sunt singurele trimise pe Pamant sa ia contact cu oamenii. Asadar, Cerul este asezat intr-o ordine desavarsita. Despre aceasta ierarhie - daca sunt numai 9 cete ingeresti sau poate mai multe - parintele Staniloae face un comentariu viu: "Numai Dumnezeu poate sti cate ordine ingeresti sunt. S-ar putea ca, asa cum vor veni la Existenta pentru veci miliarde de oameni, sa existe si miliarde de ingeri, miliarde de ipostas-uri constiente netrupesti - pentru a cuprinde cat mai multe din intelesurile si formele de iubire ale lui Dumnezeu cel infinit...". Aici, parintele Staniloae intuieste formidabil faptul ca ingerul fiecarui om nu-l paraseste la moarte ca sa treaca la altul. Ingerul ramane cu tine vesnic, pana la Judecata, si poate si in Imparatia lui Dumnezeu. Asta inseamna ca miliardele de oameni care se rotesc pe Pamant vor trebui sa aiba ingeri. Iar aceasta este o forma a iubirii infinite a lui Dumnezeu.

"Banutul" rugaciunii
- Implinesc ingerii miracole, asa cum fac sfintii?
- La fel cum sfintii sunt vestiti pentru minunile lor, si ingerii fac minuni. Si tot ca sfintii, ingerii nu fac minuni prin ei insisi. Minunile lor se intampla numai pentru ca au alaturi de ei o putere si un har dumnezeiesc ce lucreaza. Dar minunea cea mai mare pe care o pot face ingerii nu e neaparat vindecarea unei boli grele, de pilda. Ci, asa cum spunea Nicolae Steinhardt, cea mai mare minune de pe Pamant e schimbarea omului. Chiar Invierea Mantuitorului, care e cea mai mare minune crestina, a fost pentru Dumnezeu o minune mai usoara, decat sa schimbe un om. Moartea a incercat sa-l tina in groapa pe Hristos, dar n-a putut, pentru ca lui Dumnezeu nu I-a fost greu sa calce moartea in picioare. Dar stiti unde nu mai este Dumnezeu atotputernic? Cand se pune intr-o relatie de iubire cu noi. Atunci nu mai poate sa ne determine sa-L iubim. Nu ne mai poate sili, doar ne invita. Aici Dumnezeu este neputincios. Un teolog occidental, Paul Evdokimov, a scris o carte extraordinara: "Iubirea nebuna a lui Dumnezeu". In dragostea Lui pentru noi, Dumnezeu da voie celeilalte iubiri - iubirea noastra de El - sa nu-I accepte iubirea, s-o renege. Iar El ne iubeste mai departe - asta-i iubirea "nebuna" a lui Dumnezeu pentru noi. De aceea, cea mai mare minune pe care o poate face Dumnezeu este sa schimbe un om: cand face dintr-un talhar un om drept, dintr-o desfranata o sfanta. Iar la aceste minuni, Dumnezeu lucreaza si prin ingeri. De cate ori se schimba un om in bine, acolo este si o minune a ingerului sau. Caci ingerii sunt vehicule ale luminii lui Dumnezeu. Si tocmai lumina asta ne schimba pe noi.
- Cu toate ca nu se bucura de popularitatea uriasa a sfintilor facatori de minuni, ingerii sunt si ei o prezenta constanta in rugaciuni. Exista o stiinta a lor? Un fel de a ne ruga prin care sa obtinem mai degraba ajutor ingeresc?
- Rugaciunile catre ingeri sunt foarte prezente in spiritualitatea noastra ortodoxa. Sfanta Liturghie, de pilda, e plina de putere ingereasca. Orice Liturghie incepe cu Cantarea ingereasca a Craciunului. In cadrul Sfintei Liturghii, exista mai multe ectenii, care sunt rugaciuni sub forma de cereri adresate lui Dumnezeu. Intr-o astfel de ectenie, noi spunem: "Inger de pace, credincios indreptator, pazitor al sufletelor si-al trupurilor noastre, la Domnul sa cerem." Si aceasta rugaciune se repeta si la vecernie, si la miezonoptica, si la utrenie. Pe langa rugaciunile din biserica, noi pomenim ingerii si in rugaciunile de acasa. La rugaciunile de seara si de dimineata, exista si o rugaciune pentru ingerul pazitor, in care il chemam ca pe-un prieten ceresc, ne cerem iertare in fata lui pentru greselile ce le-am facut si prin care poate l-am indepartat de noi, ii cerem ocrotirea. Caci asta-i functia centrala a ingerilor: ocrotirea. De aceea trebuie sa ne rugam lor, neincetat! Seara, sa ne rugam ca Dumnezeu sa ne dea un inger pazitor care sa ne ocroteasca noaptea, iar dimineata sa ne rugam Domnului sa ne dea un inger calauzitor care sa stea langa noi si sa ne lumineze drumul zilei: sa ne fereasca de rele, de ispite, de demonul de amiaza si de toate pe care noi nu le putem stapani singuri, caci oricat am vrea sa ne protejam, noi suntem in mana lui Dumnezeu. Rugaciunea noastra catre ingeri e asemuita cu banutul vaduvei: ce sa ia ingerul din slava pe care i-o dam noi, cand el are toata slava lui Dumnezeu? Dar acest banut al rugaciunii este, de fapt, banul sinceritatii: daruirea a tot ceea ce ai. Rugaciunile noastre, daca-s din suflet, ajung la sfintii ingeri si prin ei la Dumnezeu.

Cantarile ingeresti

- E vremea Craciunului, o sarbatoare plina de ingeri. Ei s-au aflat si in ieslea saraca, veghind nasterea lui Iisus.

- Craciunul este temeiul Sfintei Liturghii. Chiar inainte ca Sfanta Liturghie sa inceapa, preotii inalta mainile catre Dumnezeu si inainte sa dea binecuvantarea de inceput spun rugaciunea "Imparate Ceresc" de trei ori, adaugand: "Slava intru cei de Sus, lui Dumnezeu, si pe pamant pace, intre oameni bunavointa". Acest verset a fost rostit de ingeri la Nasterea lui Hristos. Apoi, trebuie stiut ca la Sfanta Liturghie, noi, preotii, imitam pe Pamant ceea ce se intampla in Cer. Exista o cantare pe care o canta intreaga biserica si care se numeste heruvic sau cantare heruvimica. Aceasta cantare exprima o realitate uluitoare: ca noi, oamenii, ne adunam in biserica spre a ne alatura tainic cetelor ingeresti. Si facem si noi pe Pamant Liturghia ingerilor.

Dar ingerii intra in biserica nu doar prin cantare, prin cuvant ori prin simbolurile gesturilor pe care le face preotul. Ci si prin podoaba bisericii: pictura si vesmintele ce se pun in biserica. De ce credeti ca noi, slujitorii, ne imbracam cu vesminte asa de frumoase? Pentru ca ele sunt haina de lumina ce-o poarta ingerii! Nu putem purta in biserica hainele de zi cu zi. Nici noi, nici credinciosii. In satele noastre romanesti, unde exista constiinta Liturghiei ca lucrare dumnezeiasca, oamenii vin totdeauna cu hainele bune la biserica. Cand eram eu copil, la bunicii mei aveam chiar si haine de Pasti, totdeauna noi. De aceea, este si randuiala odajdiilor care-s cusute cu aur, vison, porfira si matase. Nu le-am facut noi, oamenii, pentru ca asa ni s-a nazarit, le-am facut dintr-o porunca dumnezeiasca. Straiele preotului fac parte din revelatie. Prin ele noi incercam sa imitam ceea ce se intampla in Ceruri. Liturghia ingereasca este in biserici si prin picturi. Daca va uitati in turla oricarei biserici, vedeti in centru chipul cel mare al lui Hristos Pantocrator. In jurul Lui, sunt cete si cete ingeresti care-L slujesc. De aceea trebuie sa venim duminica la Liturghie: ca sa cantam cu ingerii lui Dumnezeu. Si oare cati dintre credinciosi mai stiu azi ca duminica, la biserica, noi suntem impreuna cu ingerii si cantam cu ei? Pe langa noi trec masinile, trece istoria si nebunia lumii, iar aici noi venim cu ingerii sa ne inaltam catre Cer, sa-L laudam pe cel care este nemiscat si ramane vesnic.
- Craciunul este mai ales bucuria copiilor, dar o bucurie care isi pierde lumina. Azi nu li se mai spun copiilor povesti cu ingeri, nu li se mai dau ingeri de jucarie, ingerii au disparut din copilaria lor. Nu-i o pierdere pentru ei?
- E mare pierdere! Dar noi nu mai spunem azi povesti cu ingeri, si pentru ca noi insine ne-am indepartat de ingeri. Si mai uitam un adevar: copiii sunt mai aproape de ingeri. Iar copiii sunt si ingerii nostri: frumosi, curati, purtand inca in ei, neintinata, lumina Creatorului. De aceea inteleg ei asa bine povestile, de aceea sunt mai patrunsi de rugaciuni decat noi, daca sunt invatati la vreme. Si sa stiti ca "Ingerasul", de pilda, prima rugaciune scurta si minunata a copilariei - contine toata invatatura noastra despre ingeri. Dar azi, copiii nostri, in loc de povesti cu ingeri, vad "Jetix" si filme cu monstri. Folosesc prilejul acesta si le propun parintilor, cu ocazia acestui Craciun, sa inceapa sa-i hraneasca pe copii cu povesti ingeresti, cu iubire, cu aghiasma, cu anafura si cu impartasanie. Si atunci copiii nostri vor fi mai frumosi si mai fericiti.

Cand se "sfasie" cerul

- In popor se spune ca de Craciun se deschid cerurile, se vad si se aud coruri ingeresti...
- Craciunul este nasterea lui Dumnezeu in istorie, intersectarea istoriei cu vesnicia lui Dumnezeu. Craciunul este dinamitarea mortii. Acesta e inceputul omorarii Mortii prin credinta. Sigur, ea se va definitiva pe Cruce si in Inviere, dar aici incepe totul, cu Nasterea Domnului. De aceea, acum, de Craciun, se deschid Cerurile. Iar prezenta ingerilor e magnifica. Pentru ca acum, Fiul lui Dumnezeu se coboara si cand Dumnezeu a coborat din Cer a trecut prin toate ostirile ingeresti, si toti ingerii au fost langa El. E la fel ca la Inaltare, cand "ingerii cu Mantuitorul s-au inaltat la Cer si L-au insotit".
Aceasta extraordinara stare de gratie a Craciunului este cea mai curata, cea mai teologica realitate in care ingerii coboara in istorie. Se intampla asa cum striga prorocul Isaia in Vechiul Testament: "O, de Te-ai pogori si ai sfasia Cerurile!". Asa e de Craciun: se sfasie Cerul, coboara Dumnezeu si ingerii vin duium si canta ca in inceputul Evangheliei dupa Luca: "Ingerii cu pastorii slavoslovesc si Magii cu steaua calatoresc, ca pentru noi s-a nascut un Prunc nou, Dumnezeu cel mai 'nainte de veci". De Craciun, ingerii inunda Pamantul.

- Cum sa meritam ingerii, ca dar de Craciun?

- Sfantul Craciun este prilejul sa ne intoarcem la farmecul uitat al copilariei si la stralucirea ingerilor. Dar pentru a ne impartasi din bucuria cantarii ingeresti si din lumina pe care ingerii o aduc pe Pamant de Craciun, ne mai trebuie si curatenie sufleteasca. Asa cum ne curatam casele de praf si de mizerie, sa facem acelasi lucru in casa sufletului nostru, care este casa adevarata pe care trebuie s-o pastram. Sa mergem in comuniunea bisericii, a preotului duhovnic, si spovedindu-ne, sa ne lasam pacatele acolo, sub epitrahir. Si astfel sa plecam curati si cu sufletul luminat. Iar cand sufletul nostru e plin de lumina, se bucura si ingerii cu noi. Si toate acestea le facem nu pentru Dumnezeu, ci pentru noi! Astfel, vom avea in suflet pace, lumina si bucurie.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu